KĀDUS AUGĻUS UN DĀRZEŅUS IZVĒLĒTIES ?

Daudziem no mums katru dienu vajadzētu ēst augļus un dārzeņus. Bet ko izvēlēties, cik daudz ēst un kad? Atbildes var atrast dažādās teorijās - augļi un dārzeņi pēc sezonalitātes, pēc asins grupas, pēc krāsas. Mēs īsumā iepazīstināsim jūs ar katru no tiem.

Augļi un dārzeņi pēc sezonas

Saskaņā ar šo metodi vislabāk ir izvēlēties sezonas produktus, jo tad tie ir ne tikai lētāki, bet arī ar visvairāk vitamīniem un citām noderīgām vielām.

Vasara

Vasaras sezona ir visdāsnākā, kad Latvijā varam našķoties ar svaigiem un smaržīgiem gurķiem tikko no dārza, kā arī apēst krāšņās zemenes. Vasarā populārākie augļi ir nektarīni, persiki, melones un arbūzi. Arbūzs ir vasaras top auglis, kas palīdz uzņemt daudz šķidruma. Vasaras sezonā baudiet mellenes, avenes, ķiršu, zemenes un ērkšķogas tik daudz, cik spējat apēst. Šīs ogas ir lieliska uzkoda, no tām var iegūt enerģiju un papildināt vitamīnu rezerves. Siltajā gada laikā ļoti garšīgi ir cukini, pipari, burkāni, baklažāni, zirņi, tomāti. Lai gan ir daudz receptes, lai dažādotu dārzeņu ēdienus, mēs iesakām tos ēst svaigus, jo šie dārzeņi šajā laikā ir dabiski garšīgi.

Rudens

Rudens sākumā parādās saldās hurmas, granātāboli un kivi. Lai gan ir ieteicams katru dienu ēst ābolus. Rudens ir ābolu un bumbieru laiks, tāpēc veikalos vienmēr ir atrodamas daudz dažādas šķirņes. Arī tomāti, cukini un baklažāni, kas ir ideāls pamats pusdienām vai vakariņām.

Ziema

Aukstajā sezonā, diemžēl, dārzeņu un augļu izvēle nav liela, bet kaut ko veselīgu un garšīgu joprojām varam atrast. Tie ir redīsi, topinambūri, bietes un arī ļoti noderīgi marinēti dārzeņi. Šajā laikā citrusaugļu sezona ir dienvidu valstīs, tāpēc atcerieties, ka ziemā pie mums tie ir visgaršīgākie.

Pavasaris

Pavasarī ķermenis pēc ziemas piedzīvo vislielāko vitamīna deficītu, tāpēc ir ļoti svarīgi ēst pēc iespējas vairāk dārzeņu, lai vitamīnu daudzums palielinātos. Agrā pavasarī varam ēst šādus dārzeņus; rabarberus, spinātus, redīsus un sīpolus.

Augļi un dārzeņi pēc krāsas

Saka, ka augļu un dārzeņu krāsa ir saistīta ar pieejamajām uzturvielām. Tāpēc var izšķirt 5 krāsu grupas;

Sarkana - zemenes, tomāti, ķirši, greipfrūts, arbūzs. Tos ēdot saņemsiet spēcīgus antioksidantus, stiprināsiet imūnsistēmu, sirds un asinsvadu sistēmu.

Zaļš - gurķi, cukini, spināti, kāposti. Ēdot šos dārzeņus, jums būs spēcīgāki kauli, atbalstot normālu šūnu augšanu. Oranžs / dzeltens - burkāni, apelsīni, melones, ķirbji, persiki. Divi galvenie iemesli, kāpēc ēst šīs krāsas augļus un dārzeņus, ir skaisti, spīdoša āda un laba redze.

Balta - sīpoli, ķiploki, kartupeļi, ziedkāposti, banāni. Šie produkti ir antibakteriāli un regulē cukura līmeni asinīs.

Zils / violets - mellenes, vīģes, baklažāni, vīnogas, upenes. Tie novērš novecošanu, uzlabo smadzeņu darbību, aizsargā šūnas no bojājumiem, onkoloģiskām slimībām.

Augļi un dārzeņi uzturā pēc asins grupas

Šāda teorija attiecas ne tikai uz augļiem un dārzeņiem, bet uz visu uzturu, tāpēc, zinot savu asins grupu, varat novērtēt, kā jūsu organisms reaģē uz dažādiem produktiem.

0 asinsgrupa ēd brokoļus un spinātus, jāizvairās no kāpostiem.

A grupas cilvēkiem vajadzētu ēst daudz dārzeņus, izņemot tomātus, kartupeļus, olīvas.

B grupai vajadzētu ēst tomātus ar mēru, bet kartupeļi un kāposti ir lieliski piemēroti jūsu ķermenim.

AB grupas organismi lieliski reaģē uz zaļajiem dārzeņiem, ananāsiem.

Visas trīs metodes ir atšķirīgas,taču, ja centīsimies katru dienu ēstdienkartē ieviest augļus un dārzeņus, mēs uzņemsim vairāk vitamīnus, līdz ar to noteikti jutīsimies arī labāk.